1. Szia Gergő! Gratulálok így utólag is az Év Vállalkozója 2019 díjhoz! De azért e mellé kérhetek egy gyors bemutatkozást is? Merre, mit tanultál, hogy is lettél a LEGFIATALABB ÉV VÁLLALKOZÓJA?
Szia, örülök, hogy itt lehetek, és köszönöm szépen! A Budapesti Műszaki Egyetemen kezdtem el tanulni gimnázium után, mivel akkor még úgy gondoltam, hogy mérnök szeretnék lenni. Azt hiszem két hónap után jött el a gondolat, hogy ez nem pont az, amire szükségem van. Ellenben azt, hogy hova tovább, még nem igazán tudtam.
Már 16 éves korom óta foglalkoztam grafikával és dolgoztam cégeknek, mint külsős grafikus, és mint szabadúszó, ezért úgy gondoltam, hogy ezt a vonalat szívesen folytatnám, így végül ebben helyezkedtem el egy vállalkozásnál.
Azóta eltelt lassan 6 év, és részben azóta is dolgozok ennél a cégcsoportnál, csak már más területen, egyes üzletágak vezetőjeként.
2. Jelenleg hány vállalkozásban, milyen területeken vagy érdekelt?
Az említett cégcsoport profiljában szerepel étterem, sportcentrum, étel házhozszállítás és még egy-két másik projekt is. Szerteágazó a tevékenység, jó dolog több lábon állni. Szóval nem unatkozunk :-)
Emellett három éve kezdtem el két társammal építeni egy online tőzsdei közösséget, amit azóta is dinamikusan fejlesztünk. Célunk a hazai tőzsdei oktatás és tudásmegosztás reformálása, modernizálása, valamint, hogy egy nemzetközi portál váljon belőle pár éven belül.
Ezen felül foglalkozom még online termékértékesítéssel és mellékágon marketinggel is, de már hónapok óta elkezdtünk egy építőiparhoz kapcsolódó új projektet is beindítani vidéken, erről majd talán máskor mesélek.
3. A bejött, sikeres ötletek mellé hány nem sikeres társult, mi az arány köztük?
Hát igen, ez az amit nem szokott senki megkérdezni. Szerintem - legalábbis kezdő vállalkozóként - nincs olyan, hogy minden elsőre sikerül, komolyabb irányváltoztatás vagy hatalmas tőke nélkül. Úgy értem, hogy az induló vállalkozások nagyobb arányban mennek csődbe 2 éven belül, mint maradnak talpon. Ennek oka van. Egész egyszerűen nincs meg az elméleti és gyakorlati tudás a vállalkozónál még, ezért is nem megy úgy, ahogy kellene. Ezzel nincsen semmi baj, ha valaki időben észreveszi és inkább változtat, vagy lehúzza a rolót.
Beismerni, hogy valami nem megy, szerintem nem szégyen.
Viszont rendkívül fontos, hogy ha már valami nem ment, úgy, hogy energiát, időt, és pénzt emésztett, akkor legalább a tapasztalatot vigyük tovább magunkkal, és tanuljunk adott esetben a hibáinkból, pontosabban, hogy mit kell majd máshogy csinálni, vagy mit nem szabad csinálni.
Természetesen én is részt vettem számos olyan induló vállalkozásban - nevezzük inkább projektnek - ami aztán nem ment, vagy el se jutott olyan stádiumba, hogy értékelhető bevételt termelt volna és ezért megállt. Az okát néha tudom, néha nem. Ezeket nem nevezném azonban sikertelennek. Szerintem van különbség a sikertelen és azon projektek között, amit nem építettünk odáig, hogy vállalkozásnak lehessen nevezni.
Cégen belül azt szoktuk mondani, hogy ahhoz, hogy 1 út sikeres legyen, ahhoz mind a 9 másik utat is végig kell járnod, és csak azután látod, hogy melyik az az 1, amivel érdemes foglalkozni. Ezt nem lehet megspórolni. Pedig néha jó lenne... :-)
Elmesélhetném például, hogy a munkaerő keresésbe mennyi energiát és időt öltem még pár évvel ezelőtt, kifejezetten amikor takarító munkatársat kerestem. A sportcentrumban különösen figyelünk a tisztaságra, hiszen ez pont ugyanolyan fontos a vendég számára, mint hogy milyen felszerelt a géppark. Akit találtam, az vagy nem volt megfelelő, vagy elaludt a szaunában munka közben, vagy korábban ment haza, vagy el se talált hozzánk munkakezdésre... szóval már nagyon elegem volt. Szórólapoztam, online hirdettem, fejvadászokat bíztam meg, hotelekből is jöttek jelentkezők, sőt még oszlopokra is ragasztottam ilyen kis letéphető jelentkező lapot a telefonszámommal. Nem tudtam, hogy hogyan érem el őket, hogyan találom meg a megfelelő embert. - hozzá kell tegyem, hogy pár éve még hatalmas volt a szakadék a munkát kereső emberek igénye és aközött, amit ajánlani tudtam nekik.
Na tehát a sok próbálkozás után, úgy döntöttem csinálok egy "Takarítás és Takarító Kereső" csoportot a Facebook-on. Bejött. Azóta ez a legnagyobb ilyen témájú kereső közösség, azt hiszem több mint 16.000 taggal. Persze én is innen találtam meg azokat, akik most is nálunk dolgoznak.
4. Mi tetszik, mit élvezel a legjobban a vállalkozói létben?
Előbb kezdem azzal, amit néha nem kifejezetten “élvezek”. Rengeteg munka, rengeteg problémamegoldás, folyamatos készenlét és még több munka. Tapasztalataim szerint a vállalkozások így épülnek fel. Természetesen, ha már megy a szekér, lehet rendszert húzni köré, és akkor van idő hátradőlni kicsit, de addig feszített tempóban kell haladni, télen-nyáron. Ami nem mindig komfortos, szóval itt fejben erősnek kell lenni.
Mi az, amit élvezek? Hogy mindig van valami kihívás benne. Minden héten van valami új, valami fejlődés, valami “probléma”... de inkább nevezzük feladatnak, amit meg kell oldani. De ami az egyik legfontosabb, hogy a tiéd. És ez az, ami a végén, mélyen a jó érzést, illetve a belső motivációt adja. Az, hogy nem feltétlenül másnak építed a vállalkozását, hanem magadnak és megadod az esélyt arra, hogy egyszer felépítesz valamit, amire úgy tekintesz majd, hogy “igen, ezt én csináltam meg!”
Sokan gondolják, hogy vállalkozónak lenni kevesebb munka és micsoda szabadság. Biztos van ilyen is...
5. Te honnan veszed, hogy szerzed meg a számodra fontos, és a szakmában is szükséges ismereteket?
Ez is jó kérdés. És csuklóból nem is tudom a választ erre.
...Szakma? A vállalkozói létet nem tudnám szakmába sorolni, hiszen mindenhez érteni kell kicsit.
Ha bármilyen területhez nem értesz legalább értelmezési szinten, akkor mindig függeni fogsz valakitől, külsős partnertől, alvállalkozótól,
az pedig hosszú távon nem oda fog vezetni, ahová a vállalkozásoddal tartanál. Ha más kezében van egy folyamata a vállalkozásodnak, amire nem látsz rá, akkor az nagy eséllyel nem is úgy bánik az adott folyamattal, ahogyan te kezelnéd, hiszen nem az övé. Csak Te, mint vállalkozó tudsz olyan szemlélettel hozzáállni mindenhez, hiszen a te gyereked.
Visszatérve a kérdése, folyamatosan nyitott szemmel járok és keresem azokat a forrásokat, ahol számomra fontos és hasznos információk vannak.
Voltam számos vezetői képzésen, előadáson, webináriumon. Olvastam könyveket, néztem dokumentumfilmeket. Ezekből próbáltam összeszedni azt a tudást, ami úgy gondoltam - ez fontos! - hogy csak én gondoltam, hogy hasznos lehet nekem. Aztán jött az Élet, és megmutatta, hogy bizony van sok más fontosabb is. Szerintem először is,
aki nem néz szembe azzal hogy valamit nem tud, az sosem fog igazán fejlődni benne.
Így ez az első lépés. Most már én is könnyebben nézek ezzel szembe, és inkább kérek segítséget mástól, ha valami nem megy, minthogy elsumákoljam magam előtt is, miközben azt mondom, hogy “ áh, biztos jó lesz ez így.”
Úgy gondolom, hogy ha nem 70 évesen szeretnénk majd megpihenni, hogy "végre felépítettem egy működő vállalkozást”, rengeteg tanulópénz megfizetésével és idő/energia feláldozásával - akkor elébe kell menni a dolgoknak.
Elébe kell menni a tapasztalati és elméleti tudás megszerzésének egyaránt.
Én szerencsés helyzetben vagyok bizonyos szempontból, mert van és volt kiktől tanulnom és kérdeznem. Rengeteget számít, olyan személytől tanulni, aki már járt az úton.
Így ez most lehet furán fog hangzani, de a tudás megszerzésére egyelőre nem találtam hatékonyabb forrást, mint megkérdezni mástól és figyelni arra amit mond. Tehát a legjobb, ha találsz magadnak egy mentort. Egy nálad jóval tapasztaltabb segítőt, aki az Ő legjobb tudásával segíti a te munkád. Ez mindennél többet ér, még ha nem is értünk egyet feltétlen mindennel, amit mond. Ami jó, azt át kell venni tőle - bár bevallom, hogy az idő előrehaladtával, amiről korábban úgy gondoltam, hogy nem úgy van, kiderült később hogy de, bizony az is úgy van.
Mentor alatt gondolok itt akár oktatóra, coach-ra, olyan valakire, aki face-to-face meg tudja mondani, hogy mit és hogyan érdemes csinálni. Szerintem ez hatékonyabb, mint könyvekből magolni.
6. Mitől lesz sikeres egy vállalkozás szerinted?
Hmm. Ez egy komplex kérdés értelemszerűen, de úgy gondolom, hogy a válasz egyszerű is lehet: a vállalkozótól. A vállalkozást vezető személytől. Ő áll a rendszer közepén, ő mozgatja a szálakat, ő fogja össze a csapatot. Ha a vállalkozónak nincs meg a megfelelő kompetenciája, elméleti és gyakorlati tudása, akkor nehezebb lesz az út, vagy talán el sem éri a célt.
Ennek ékes negatív példája, hogy "fejétől bűzlik a hal". De ennek fordítottja is igaz. Házon belül azt szoktuk mondani magunknak, hogy valami “vagy tőlünk lesz jó, vagy tőlünk lesz, khm...rossz. Ezzel érdemes mihamarabb szembenézni, különben a saját magunk ellenségei vagyunk. Hitegetjük magunkat, hogy "ezért meg azért nem megy..” meg a "de hát én mindent úgy csinálok ahogy kell.." De mi van, ha nem jön az eredmény? Két út van: 1. Le kell húzni a rolót. 2. Máshogy kell csinálni.
Na de itt a lényeg.
Hogyan fogod tudni máshogy csinálni, ha csak egyetlen utat ismersz? Az önfejlesztésnek ez a legnagyobb előnye, hogy ugyanazt a puzzle-t megtanulod többféleképpen kirakni.
A vállalkozói tudás úgy gondolom, hogy két lépcsőben épül be. Az első az elméleti tudás, hogy megtanuljuk mit is kéne csinálni. Természetesen ha ezt nem jól tanuljuk meg, akkor a második lépcsőig nem is érdemes eljutni, ezért körültekintően kell kiválasztani, hogy honnan és kitől szerezzük meg ezt a tudást. A második az ehhez társuló tapasztalati tudás. Ez egy kicsit átírja véleményem szerint és módosíthatja az elméletet, de ezzel a kettővel már sokkal könnyebben vesszük az előttünk álló akadályokat. - Vagy inkább feladatokat… :)
Ha jobban belegondolok, van ennek egy másik oldala is, mesélek is rá egy példát. Az ebéd házhozszállítással foglalkozó cégünkkel tudom a legszebben szemléltetni, hogy mennyire fontos az, hogy egy adott folyamatban - nevezzük a vállalkozás gerincének - minden egyes elem a helyén legyen és tökéletesen működjön. Ha az egyik nincs a helyén, akkor bukta az egész folyamat. Mindegy, hogy az összes többi amúgy jó és működik.
Mit szeretne az, aki az ebédet megrendelte? Azt, hogy finom legyen, időben odaérjen, gusztusos legyen, ne folyjon ki a zacskóba, a futáron legyen maszk (ugye a jelenlegi helyzet miatt különösen), ne legyen túl drága, egyszerűen meg tudja rendelni, és hogy egyáltalán azt is kapja, amit megrendelt. Ezek közül bármelyik nem jó… nem értünk oda időben, nem ízlett neki, összekevertük a menüt, akkor azt az ügyfelet örökre elveszítettük, és teljesen mindegy, hogy amúgy a többi az rendben volt. Na ez az igazi szívás. Azt, hogy nem mindig tudod egyből, hogy mi volt a hiba, csak a hó végi kimutatásban látod, ha nem jöttek a számok. Mindennek tökéletesnek kell lennie, ez van.
7. Mi a legnagyobb probléma, a legnagyobb kihívás ma Magyarországon egy vállalkozónak?
Hát erre nehéz válaszoljak, mivel nagyrészt itthon vezettem vállalkozást. De az biztos, hogy ha itt sikerül nyereséges vállalkozást építeni, akkor máshol is menni fog. Sok a nehezítő körülmény, bár én sosem így tekintettem ezekre.
8. Kedvenc könyved és filmed, amit másoknak, esetleg kezdő vállalkozóknak ajánlanál?
Önfejlesztő és vezetői könyvként szívesen ajánlom Brian Tracy összes könyvét, ezek könnyen értelmezhetők és ami nagyon fontos: konkrét példákat és gyakorlati tudást adnak át. Ajánlom még Roger Dooley - “Az agyukra megyünk” című könyvét, benne 100 neuromarketing példával, ami tényleg rendkívül hasznos és a mai, technológiai világban egyre inkább meghatározó az ügyfélszerzés és értékesítés szempontjából.
Most épp Casper Shih - “A siker legmagasabb szintje” könyvét olvasom. Ez kifejezetten a vezető gondolkodásmódjáról és viselkedéséről, vállalatirányítási elvekről és vállalati kultúráról szól, ezt mind keleti filozófiával és szemlélettel ötvözi. Úgy gondolom, hogy ez is hasznos olvasmány lehet.
9. Mennyit dolgozol, mennyire tudsz figyelni a munka/magánélet vagy a lélek és test egyensúlyára?
Hát, tagadni se tudnám, sokat dolgozom. Havi több száz óráról beszélünk. Ez minden téren megterhelő és elveszi az időt mástól. Inkább úgy mondom, hogy kevesebb idő marad arányaiban másra. Nekem is 24 órából áll egy nap, szóval ebbe kell belepasszírozni amit szeretnék. Néha én is küzdök vele...
Van egy pszichológiai elv, amihez igyekszem tartani magam, ez a “ Ritmus-Melegség-Állandóság”. Fontos, hogy a napi- és hetirendemnek legyen rutinszerű felépítése. Ne kelljen mindig mindent újratervezni és újrapozícionálni, sem időben, sem térben, sem prioritásban. Ez adja a gerincét a saját rendszeremnek. Ha ez stabil és működik, akkor eköré próbálom megtervezni a többit. Legyen szó edzésről, hobbiról vagy magánéletről. Fontosnak tartom, hogy mindig legyen idő legalább heti szinten arra, hogy magaddal foglalkozz, önmegvalósítás, mozogj és fejleszd magad, szellemi szinten is. Ha mindig csak ugyanazok az ingerek érnek - például munka - , akkor az agy nem fog tudni újat alkotni, elfárad, és így pedig sem a saját rendszerünk, sem a vállalkozásunk rendszere nem fog tudni fejlődni. Tehát meg kell adni magunknak az időt mindenre, ami fontos, a munkán kívül is. Ezt sokan összekeverik azzal, hogy például napi 3-4 órát tv-znek, mondván, “de hát megadom az időt arra amire kell, csak pihenek”. Hát ők tudják.
Szerintem a mozgást, a kötetlen bambulást, olvasást, szórakozást mind be lehet időzíteni és tervezni egy adott heti ciklusba, prioritásnak megfelelően. Én is így próbálom, és bár mindig van benne valamennyi csúszás, ha visszafelé tekintek az időben, akkor azt mondom, hogy kivitelezhető.
10. Milyen ismeretszerzést tervezel, milyen szakmai hiányosságot látsz még magadban, milyen újabb ismeret lenne nagyon fontos neked?
Szeretnék megtanulni könyvelni, és érdekel a jog is, minden téren. Ezen ismeretek megszerzésére még nem volt időm sajnos csak érintőlegesen, amennyi éppen az adott szituációhoz kellett az elmúlt években. De mindenképpen szeretnék ezeken a területeken tanulni még. A korábban elmondottak alapján
hiszek abban, hogy komplex tudással könnyebben érem el a célt.
De a jog az kifejezetten érdekel, és szerintem függetlenül attól, hogy vállalkozó vagy-e vagy sem, hasznos is. Többször volt már rá példa, hogy egy szerződést bár átnéztem, nem tudtam helyesen értelmezni és ezért végül nézeteltérés, illetve jogi vita lett belőle. Vagy volt olyan is, hogy én írtam a szerződést, és természetesen egy zsák dolgot kihagytam belőle, ami viszont fontos lett volna… csak hát tapasztalat és elméleti tudás nélkül, ki gondolta volna, hogy kellenek azok a pontok.
11. Szóval akkor jól értem, vállalkozni könnyű, ugye? :)
Haha, persze, az! Nem. De meg lehet találni az utat, hogy gördülékenyebb legyen az építkezés.
12. Ha lenne egyetlen dolog amit máshogy csinálhatnál a múltban, mi lenne az?
(hosszasan gondolkodik)...Talán megpróbálnék hamarabb rendszerben gondolkodni. Pénzügyekben is tudatosabbnak lenni, hosszabb távon tervezni.
12+1. Több szakmai kérdésem nincs. Mit fogsz csinálni a nap hátralevő részében?
Azt hiszem a falra mászok... (nevet). De komolyan, megpróbálok most már pihenni, elmegyek falat mászni, az egy kicsit kikapcsol. :-)
ÍZELÍTŐ VÁLLALKOZÓK IGÉNYEIRE SZABOTT KÉPZÉSEINKBŐL:
ADÓZÁSI ALAPOK
CONTROLLING VEZETŐKNEK
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPOK
HIRDETÉS A FACEBOOKON ÉS AZ INSTAGRAMON
HR FELADATOK CÉGVEZETŐKNEK
MICROSOFT OFFICE JUNIOR CSOMAG
PREZENTÁCIÓ MESTERFOKON
KÖNYVELÉSI TIPPEK ÉS TANÁCSOK
WORDPRESS WEBOLDAL KÉSZÍTÉS
A CASH FLOW TERVEZÉSE ÉS CONTROLLINGJA
SIKERES INTERJÚZTATÁS
BELSŐ LOGISZTIKAI ISMERETEK VÁLLALKOZÓKNAK
CONTROLLING VEZETŐKNEK
EXCEL ALAP ÉS KÖZÉPHALADÓ
FACEBOOK GYAKORLATI WORKSHOP
HATÉKONY TOBORZÁS
HR ADMINISZTRÁCIÓ
KÉPZÉS-FEJLESZTÉS, MOTIVÁCIÓ, JAVADALMAZÁS
KIVÁLASZTÁS ÉS ÖSZTÖNZÉS
KÖZBESZERZÉS AZ AJÁNLATTEVŐ SZEMSZÖGÉBŐL
MARKETING A GYAKORLATBAN
MARKETING STRATÉGIA
MEETING MANAGEMENT
MUNKAKÖRÖK / TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS
ÖNKÖLTSÉGSZÁMÍTÁS
ONLINE MARKETING KÉPZÉS
PÉNZÜGYEK NEM PÉNZÜGYESEKNEK
PROJEKTMENEDZSMENT ALAPJAI
PROJEKTMENEDZSMENT HUMÁN KOMPETENCIÁI
KÖNYVELÉSI TIPPEK ÉS TANÁCSOK
SZERVEZETEK LIKVIDITÁS-MENEDZSELÉSE
TÁRGYALÁSTECHNIKA ALAPOZÓ ÉS HALADÓKNAK
TOBORZÁS A LINKEDINEN ÉS A FACEBOOKON
HR FELADATOKRÓL CÉGVEZETŐKNEK
IDŐGAZDÁLKODÁS ÉS STRESSZKEZELÉS
KIVÁLÓ VEZETŐ
LEAN ALAPKÉPZÉS VÁLLALKOZÓKNAK
STRATÉGIAI NAVIGÁCIÓ ÉS VÉGREHAJTÁS
TÁMOGATÓ CSAPATVEZETÉS
VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓ ÉS TÁRGYALÁSTECHNIKA
VEZETŐI KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE
VEZETŐI ÖNISMERET ÉS EMBERISMERET
VEZETŐI STÍLUSOK ÉS DÖNTÉSTÁMOGATÁS