Adótanácsadók, Adószakértők továbbképzés tájékoztató

 

Változás történt az Adótanácsadók, Adószakértők és Okleveles adószakértők kötelező továbbképzésében.

2020. január 1-jei hatállyal változott az adótanácsadók, adószakértők és okleveles adószakértők kötelező szakmai továbbképzéséről rendelkező 263/2018. (XII. 20.) Korm. rendelet.

Továbbképzési időszak változása:

  • 2020. január 1-jétől megszűnt az 5 éves továbbképzési időszak. A 2019. december 31-ig nyilvántartásba vett adótanácsadók, adószakértők és okleveles adószakértők megkezdett és folyamatban lévő 5 éves továbbképzési időszaka - függetlenül a teljesített továbbképzési évek és a megszerzett kreditpontok számától - 2019. december 31-ével lezárult.

  • Az adótanácsadók, adószakértők és okleveles adószakértők szakmai továbbképzésüket 2020. január 1-jétől – hasonlóan a könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzéséhez – 1 éves továbbképzési időszakban kell teljesíteniük. A továbbképzési év január 1-jétől december 31-éig tart.

  • A szakmai továbbképzési kötelezettség a nyilvántartásba vett személyt a nyilvántartásba vételét követő továbbképzési évtől kezdődően terheli, tehát nem a regisztráció napjától indul a továbbképzési időszak, hanem a továbbképzési év egységesen minden nyilvántartásban szereplő személynél megegyezik a naptári évvel.

 

Továbbképzés teljesítésének módja:

  •  Továbbképzésnek minősül a Korm. rendelet szerinti továbbképző szervezetek továbbképzési programjainak teljesítése, azaz a továbbképzési programok kreditpont-minősítési eljárás keretében megállapított kreditpontjainak megszerzése.

  •  A továbbképzésre kötelezettnek minden egyes továbbképzési évben összesen legalább 20 kreditpontot kell megszereznie. Az adott továbbképzési évben a 20 kreditponton felül megszerzett többlet-kreditpontok nem vehetők figyelembe a következő évek továbbképzési kötelezettségének teljesítése szempontjából. Ugyanazon minősített továbbképzési program − ideértve annak elektronikus változatát is − csak egyszer jogosít kreditpontra.

  • Továbbképzési évenként legfeljebb 2 kreditpont számítható be a továbbképzés teljesítésébe, ha a továbbképzésre kötelezett a továbbképzési év során – a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéről szóló 93/2002. (V. 5.) Korm. rendelet 10/B. § (8)-(11) bekezdése szerinti – szakmai szervezet tagjaként jogosult az általa szervezett szakmai konzultációkon, képzéseken, szakmai rendezvényeken részt venni (a szakmai szervezet bejelentése alapján számítható be).

  • Nem minősül továbbképzésnek a korábbi szabályok szerinti jogi vagy a gazdaságtudományi felsőfokú képzés lezárt féléve, a pénzügyi ágazati szakképesítés, az okleveles könyvvizsgálói szakképesítés, a doktori fokozat megszerzése.

 

Résztvevők bejelentési kötelezettségének megszűnése:

  • Az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében megszűnik a továbbképzési kötelezettség teljesítésének résztvevők általi bejelentési kötelezettsége.

  • A továbbképzési programok teljesítését – a könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzéséhez hasonlóan – a továbbképző szervezetek jelentik be a nyilvántartásba vételt végző szervezetnek a Kormányzati Portálon erre a célra létrehozott felületen keresztül.

  • A továbbképző szervezetek továbbra is kiállítják a továbbképzés befejezését követő 30 napon belül a továbbképzési programok teljesítéséről szóló kreditpont-igazolásokat a résztvevők számára az előírt tartalmi és formai követelmények szerint.

Kreditpontok beszámításának lehetősége a 2020. továbbképzési év teljesítésébe:

  •  Azok a 2019. december 31-ig nyilvántartásba vett adótanácsadók, adószakértők és okleveles adószakértők, akik a megkezdett és folyamatban lévő 5 éves továbbképzési időszakukban, 2019. január 1-jét követően 2019. december 31-ig több mint 20 kreditpontot teljesítettek a továbbképzéseken való részvétellel, a 20 kreditponton felül teljesített kreditpontjaik beszámítását kérelmezhetik a nyilvántartásba vételt végző szervezettől a 2020. évi továbbképzésük teljesítésébe. A kérelmet és a beszámítható többlet-kreditpontokról szóló igazolásokat a továbbképzésre kötelezett személynek legkésőbb 2020. december 31-ig kell megküldenie a nyilvántartásba vételt végző szervezet részére. A kérelem adatlapja letölthető: https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu/

 

Nyilvántartásból való törlés:

  • Az éves továbbképzési kötelezettség teljesítésének elmulasztása az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény alapján a nyilvántartásból való törlést vonja maga után. Méltányossági eljárásra nincs lehetőség.

  • Nyilvántartásból való törlést követően a tevékenység végzésére irányuló szándék ismételten bejelenthető, egyidejűleg kérelmezhető a nyilvántartásba történő ismételt felvétel, amennyiben a bejelentést megelőző 12 hónapban a bejelentő teljesíti a továbbképzési kötelezettségét (a legalább 20 kreditpont megszerzését), és az erről szóló igazolásokat a bejelentéséhez csatolja. https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu/adatlapok-nyilvantartas-ado

 

Kimentés kérelmezése a továbbképzés alól:

  • Kimentési kérelem akkor fogadható el, ha a kérelmező nyilatkozik arról, hogy
  1. a)minden tőle elvárhatót megtett a szakmai továbbképzési kötelezettség teljesítése érdekében, és igazolja a kimentésre okot adó körülményt, és
  2. b)a kérelmével érintett továbbképzési időszakban, a kimentésre okot adó körülmény felmerülését követően nem végzett adótanácsadói, adószakértői, vagy okleveles adószakértői tevékenységet.
  • A kimentési kérelmet a kérelemmel érintett továbbképzési évet követő évben, március 31-ig lehet előterjeszteni a nyilvántartásba vételt végző szervezetnél, tehát első alkalommal a 2020. továbbképzési év vonatkozásában 2021. január 1-jétől 2021. március 31-éig. A bejelentéshez szükséges adatlap letölthető: https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu/

  • Egymást követő két továbbképzési évben kimentési kérelem nem fogadható el. Egy kimentési kérelem alapján legfeljebb egy továbbképzési évre lehet felmentést adni.

 

 

Tájékoztató

Az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység megkezdésének és befejezésének bejelentéséhez, és a kapcsolódó nyilvántartásokban adatváltozás átvezetési kérelmek benyújtásáról és annak mellékleteiről

 

Az adótanácsadók, az adószakértők és az okleveles adószakértők tevékenységük megkezdését, továbbá a tevékenységhez kapcsolódó nyilvántartásban szereplő adataik változásának átvezetési kérelmét megküldhetik a nyilvántartásba vételt végző szervezethez (hatósághoz) postai úton a Nemzetgazdasági Minisztérium címére (1358 Budapest, Pf. 17.), illetve elektronikus ügyintézés keretében a www.magyarorszag.hu címen (részletes leírás:

https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu/tajekoztatok-ado).

Az ügyintézési határidő 60 nap.

 

Útmutató az adatlap kitöltéséhez

Minden tevékenység (adótanácsadói, adószakértői, okleveles adószakértői) vonatkozásában külön-külön bejelentést kell tenni vagy kérelmet kell benyújtani.

A szükséges nyomtatványok letölthetőek: https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu/adatlapok-nyilvantartas-ado

Elektronikus benyújtás esetén az adatlapot a www.magyarorszag.hu oldalon található űrlap helyettesíti.

 A nyomtatványokat az adatok egyértelműsége érdekében jól olvashatóan (lehetőség szerint géppel, esetleg tollal, nyomtatott nagybetűkkel) szükséges kitölteni.


A tevékenység megkezdésének és folytatásának bejelentése

A bejelentéshez a Minisztérium honlapján elérhető bejelentőlapot kell kitölteni. Elektronikus benyújtás esetén az online űrlapot kell kitölteni a bejelentőlap helyett. A bejelentő lap elején szükséges megjelölni, hogy a bejelentés mely szakterületre:

  • adótanácsadói,
  • adószakértői
  • vagy okleveles adószakértői

szakterületre vonatkozik.

Első lépésben a bejelentő kiválasztja, hogy bejelentést mely szakterületre vonatkozóan nyújtja be. A három szakterület – adótanácsadói, adószakértői és okleveles adószakértői – közül egy adatlapon egyszerre kizárólag egyet lehet megjelölni. Amennyiben a bejelentő több szakterületen is szeretné tevékenységet végezni, akkor minden szakterület vonatkozásában külön-külön bejelentést kell tennie.

 

A bejelentő lapon a kötelezően kitöltendő sorok:

 Az a) sorba a bejelentő teljes nevét kell beírni.

A b) sorba a bejelentő születési nevét kell beírni.

A c) sorba a bejelentő születési helyét és pontos dátumát (év, hónap, nap) kell feltüntetni.

A d) sorba a bejelentő édesanyjának születési nevét kell beírni.

Az e) sorba az irányítószám, a helység, az utca, a házszám pontos feltüntetésével a bejelentő lakcímkártya szerinti lakóhelyét kell beírni.

Az f) sorba irányítószám, a helység, az utca, a házszám pontos feltüntetésével a bejelentő tartózkodási helyét vagy levelezési címet kell megadni, amennyiben ez eltér az e) pontban feltüntetett lakóhelytől.

A g) sorba a kapcsolattartáshoz szükséges elektronikus elérhetőséget kell megadni.

A h) sorba a kapcsolattartáshoz szükséges telefonszámot kell megadni.

Az i) sorba annak a szakképesítés megszerzését igazoló oklevélnek/bizonyítványnak a számát, az oklevelet/bizonyítványt kiállító intézmény nevét, valamint az oklevél/bizonyítvány kiállításának a keltét kell feltüntetni, amely a tevékenység végzésére jogosítja és amely alapját képezi a nyilvántartásba vételnek.

 

A nem kötelezően kitöltendő sorok tartalma:

A nem kötelezően kitöltendő sorok tartalma olyan információ, amely a potenciális megbízók számára a számukra megfelelő szakember kiválasztásában nyújt segítséget. Ezek az adatok a Minisztérium internetes honlapján elérhetőek.

Fentiek ismeretében nem kötelező a következő sorok kitöltése. Abban az esetben azonban, ha az érintett hozzájárul az adatok kezeléséhez, nyilvánosságra hozatalához, az számára is előnyt jelenthet, vagy megkönnyítheti a szolgáltatást végző azonosítását, illetve a hatósági eljárás lefolytatását.

Az alábbi adatok csak akkor kerülnek a nyilvántartásba és akkor hozhatók nyilvánosságra – a fentiek szerinti hozzájáruló nyilatkozaton kívül –, ha azok meglétét a bejelentő a dokumentumok csatolásával igazolja.

Az a) sorba a bejelentő megadhatja – amennyiben rendelkezik további szakképesítéssel – az egyéb szakképesítésének adatait (oklevél, bizonyítvány megnevezése, száma, kiállításának dátuma kiállító intézmény neve).A b) sorba a bejelentő megadhatja – amennyiben rendelkezik nyelvvizsgával – a nyelvvizsgájának típusát, fokozatát, a nyelvvizsga-bizonyítványának a számát.

 

Nyilatkozatok:

A bejelentő lapon a bejelentőnek nyilatkoznia kell – a megfelelő szövegrész egyértelmű megjelölésével – hogy az adatok mely körének nyilvánosságra hozatalához járul hozzá. A bejelentőnek nyilatkoznia kell arról is, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek, és nincs tudomása olyan körülményről, amely a Rendelet szerinti nyilvántartásba vételt kizárná. A megadott adatok valóságtartalmát az adópolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) ellenőrizni jogosult, a bejelentő pedig külön kérésre köteles az eredeti dokumentumokat bemutatni.

A bejelentő lapot a bejelentőnek a keltezés időpontját feltüntetve alá kell írnia, e nélkül a bejelentés nem nyújtható be.

 

A bejelentő lap mellékletei

 

1. Szakképesítést, szakképzettséget igazoló oklevél, okirat

 A bejelentéshez csatolni kell a tevékenység végzésére jogosító, a nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló szakképesítést, végzettséget igazoló oklevél, okirat másolatát.

a) A szakképesítést igazoló oklevél az adótanácsadók esetében az adótanácsadói szakképesítést igazoló okirat.

b) Az adószakértők esetében:

–     egyetemi vagy főiskolai végzettséget, illetve alapképzésben, vagy mesterképzésben szerzett végzettséget és szakképzettséget, és

–     adótanácsadó vagy pénzügyi tanácsadó (adó- és illeték szakon, vagy adó-, illeték- és vámszakon), vagy okleveles könyvvizsgáló szakképesítést igazoló okirat.

c) Az okleveles adószakértők esetében a szakképesítést igazoló oklevél az okleveles adószakértői szakképesítést igazoló okirat.

 

2. Igazolványkép

A nyilvántartásba vételt követően a hatóság a bejelentő részére a tevékenység végzésére való jogosultságot igazoló igazolványt állít ki. Az igazolvány elkészítéséhez 1 darab, 6 hónapnál nem régebbi igazolványképre van szükség, amelynek hátoldalán fel kell tüntetni a bejelentő nevét, valamint születési dátumát. Az igazolványkép elektronikus úton történő megküldése csak az elektronikus ügyintézés keretében benyújtott kérelmek esetén lehetséges.

Ebben az esetben a kérelemhez csatolt igazolványképet jó minőségű JPG vagy PDF formátumban szükséges benyújtani a hatósághoz.

 

3. Hatósági erkölcsi bizonyítvány

A bejelentő lap melléklete továbbá egy 90 napnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítvány, feltéve, hogy a benyújtást megelőzően olyan hatósági erkölcsi bizonyítványt másik, a Rendelet 2. § (1) bekezdés szerint kiadott igazolvány kiállításához a bejelentő nem nyújtott be, amely az új bejelentés benyújtásakor 90 napnál nem régebbi.

A bejelentő választhat, hogy maga szerzi be a nyilvántartásba vételi eljáráshoz hatósági erkölcsi bizonyítványát vagy annak beszerzését (az adatlapon megjelölve) a hatóságtól kéri.

Amennyiben a bejelentő az erkölcsi bizonyítvány adatainak hatóság általi beszerzését kéri, ezt jelölnie szükséges az adatlapon.

 

4. Igazgatási szolgáltatási díj befizetését igazoló dokumentum

A bejelentési eljárásért fizetendő díj magánszemélyként történő megfizetését igazoló dokumentum is az adatlap mellékletét képezi (a bankszámla megterhelését tartalmazó bankkivonatnak a másolata).

A díjat a 10032000-00005503-06010011 számú Nemzetgazdasági Minisztérium, Budapest elnevezésű számlára kell befizetni. A befizetést banki átutalással kell teljesíteni, amelyeken minden esetben fel kell tüntetni a befizetés jogcímét.

A díj összege a nyilvántartásba vételi kérelem esetén a könyvviteli szolgáltatást végzők, az adótanácsadók, az adószakértők és az okleveles adószakértők nyilvántartásba vételével és továbbképzésével összefüggő eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról szóló 17/2018. (XII. 20.) PM rendelet 5. § (1) alapján 12.000 Ft.

A díjat valamennyi bejelentéshez meg kell fizetni. A díj az eljárás díja, így az nem téríthető vissza akkor sem, ha a bejelentő nem kerül nyilvántartásba vételre, nem kap adótanácsadói, adószakértői vagy okleveles adószakértői tevékenység végzésére jogosító igazolványt.

Minden bejelentés vonatkozásában a fenti díjat külön-külön kell megfizetni.

 

5. Egyéb szakképesítés(eke)t igazoló oklevél

Amennyiben a bejelentő az adatlapon egyéb - a nyilvántartásba vételi feltételek között fel nem tüntetett - szakképesítése(i), illetve nyelvtudása(i) nyilvánosságra hozatalát kéri, akkor csatolnia kell a bejelentéséhez az e szakképesítés(eke)t igazoló oklevél(ek), illetve a nyelvvizsga-bizonyítvány(ok) másolatát is.

 

6. Szakmai önéletrajz

Az adószakértők esetében a bejelentés tudomásul vétele, illetve a névjegyzékbe történő felvétel további feltétele a szakképesítés megszerzését követően adótanácsadás vagy pénzügyi tanácsadás területén megszerzett legalább 3 éves szakmai gyakorlat igazolására alkalmas tartalmú és részletességű szakmai önéletrajz.

 

7. Legalább 20 kreditpont igazolása

A 2020. január 1-jét követően tett tevékenység megkezdésére vonatkozó bejelentésben a bejelentőnek igazolnia kell, hogy a bejelentést megelőző 12 hónapban továbbképzési kötelezettségét megfelelően teljesítette. Ennek megfelelően a bejelentést megelőző 12 hónapban 20 kreditpontot szükséges összegyűjteni. Az elvégzett továbbképzésről szóló igazolások másolati példányait a tevékenység megkezdésének bejelentéséhez szükséges csatolni.

 

8. Átvételi elismervény

A bejelentés személyes benyújtásakor az átvételi elismervény igazolja a benyújtott okmányok átvételét. Ezt a nyomtatványt is értelemszerűen kell kitölteni, amelynek egy példánya a bejelentőnél marad.

A bejelentő természetes személyt - amennyiben a hatályos jogszabályi előírásokban foglalt feltételeknek megfelel, a hatóság a nyilvántartásba felveszi, erről a bejelentőt egy tájékoztató levéllel és a tevékenység végzésére való jogosultságot igazoló igazolvány megküldésével értesíti.

Amennyiben a bejelentő a jogszabály feltételeire figyelemmel a tevékenység végzésére nem jogosult, az eljáró hatóság megtiltja a bejelentőnek a tevékenység végzését, amelyről a bejelentőt közigazgatási hatósági határozatban értesíti.

A határozat ellen fellebbezésnek helye nincs. A bejelentő a határozat ellen közigazgatási pert indíthat. A keresetlevelet a vitatott közigazgatási cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez – a határozatot kibocsátó hatósághoz - benyújtani.

 

A nyilvántartásba vételi eljárást követő egyéb eljárások

A nyilvántartásba vételt követő eljárásokhoz a Minisztérium honlapján elérhető adatlapot kell kitölteni.  (www.penzugyiszakkepzes.kormany.hu/adatlapok-nyilvantartas-ado)

Az adatlap elején a szakterületen túl a kérelem tárgyát is szükséges megjelölni:

  • az igazolvány pótlása,
  • az igazolvány cseréje (adatváltozás, megrongálódás),
  • a nyilvántartásban szereplő adatokban történt változás(ok) átvezetése (ha az nem érinti az igazolványon feltüntetett adatokat),
  • a nyilvántartásból való törlés.

Abban az esetben, ha a kérelmező több eljárási cselekményt is megjelöl, a megjelölt eljárási cselekményekhez tartozó eljárási díjak közül csak egyet, a legmagasabbat köteles megfizetni. (Pl.: Ha kérelmező egyszerre jelöli meg a tevékenység folytatására jogosító igazolvány pótlását (4000 Ft) és a lakcímváltozásának átvezetését (2600 Ft), akkor összesen 4000 Ft eljárási díjat kell megfizetnie.)

  • Igazolvány pótlása esetén csatolandó az adatlaphoz:
    • 1 darab 6 hónapnál nem régebbi igazolványkép
    • 4 000.- Ft igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló dokumentum (a bankszámla megterhelését tartalmazó bankkivonatnak a másolata).

 

  • Adatváltozás átvezetése igazolványcsere nélkül (névjegyzékben szereplő adatokban történt változás átvezetésének kérelme, amennyiben a változás nem érinti az igazolványon feltüntetett adatokat), esetén mellékelni kell az adatlaphoz:
    • az adatváltozást igazoló dokumentum (pl. lakcímkártya) másolat
    • 2 600.- Ft igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló dokumentumot (a bankszámla megterhelését tartalmazó bankkivonatnak a másolata).

 

  • Adatváltozás átvezetése igazolványcserével (névjegyzékben szereplő adatokban történt változás átvezetésének kérelme, amennyiben a változás érinti az igazolványon feltüntetett adatokat, a hatóság új igazolványt állít ki), esetén mellékelni kell az adatlaphoz:
    • a korábban kiállított eredeti igazolványt,
    • 1 darab 6 hónapnál nem régebbi igazolványképet,
    • 4 000.- Ft igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló dokumentumot (a bankszámla megterhelését tartalmazó bankkivonatnak a másolata).

 

  • Igazolvány visszavonása (nyilvántartásból való törlés kérése) esetén az adatlaphoz csatolni kell:
    • nyilvántartásba vételkor kiállított, eredeti igazolványt,
    • 2 600.- Ft igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló dokumentumot (a bankszámla megterhelését tartalmazó bankkivonatnak a másolata).