A Sämling Üzleti Oktatási Központ ügyvezetőivel, Ecsédi-Dandóci Edittel és Porubszky-Tóth Katalinnal beszélgettünk a 2023-as év eredményeiről, a képzési piacról, valamint a 2024-es terveikről, vágyaikról.

 

 

 A SÜOK 35 éves múltra tekint vissza. Legfrissebb vállalati sikere a Book of Lists 1. helyezése, immáron második alkalommal. Arra lennék kíváncsi, mit jelent ez a díj a Sämlingnek?

E-D. Edit: Óriási sikerként éljük meg, hiszen cégcsoportunk részeként ezt elérni nagyon nagy büszkeség. A tréning és szervezetfejlesztés Magyarországon jelentős piac, amelyben nagy, nemzetközi vállalatok is tevékenykednek. Ugyanakkor az elismerés közvetlen hatással nincs a munkánkra; a képzésszervezés célközönsége eltér a szervezetfejlesztéstől vagy a tréningpiacon szereplőktől. A leginkább arra vagyunk ma is még büszkék, hogy a COVID-időszak után sikerült újra talpra állnunk, és olyan eredményeket értünk el, amelyek még a vártnál is jobbak lettek.

 

 

 Milyen eredményekkel zártátok 2023-at?

E-D. Edit: 2023-ban számos kihívással néztünk szembe. Újítottunk jó néhány képzésünkön, hogy lépést tartsunk a változó piaci igényekkel. Emellett beintegráltunk új képzéseket a meglévő portfóliónkba – amelyben immáron 197 képzés szerepel - bővítve ezzel szolgáltatásaink körét. Ezek a lépések nélkülözhetetlenek voltak versenyképességünk és piaci pozíciónk erősítése érdekében.

  • A projektmenedzsment üzletágban a 14+1 napos Komplex projektvezető képzésünket emelném ki, amely kihelyezett formában került több ízben is megszervezésre, illetve az Agilis eszközök a projektmenedzsmentben, amely nagyon nagy népszerűségnek örvendett 2023-ban.
  • A HR és vezetői képzések területén 47 képzést indítottunk, több, mint 200 résztvevővel. A Munkajog a HR gyakorlatában volt az idén az egyik legsikeresebb, 4 turnusban került megvalósításra. Ez a kurzus mélyreható betekintést nyújt a munkajog területére, kifejezetten HR szakemberek számára, nagyon hasznosnak ítélték a résztvevők, mert a képzés azonnal hasznosítható tudásanyagot nyújt, rengeteg gyakorlati példával.
    A Hatékony toborzás, illetve a Social Media a Toborzásban kurzus pedig a Recruitment Akadémiánk részét képezi, az aktuális trendekre fókuszál, bemutatva, hogyan használhatják a HR szakemberek a közösségi médiát a toborzási folyamatok optimalizálására. Ezek az innovatív képzések céljukban a HR szakemberek számára hasznos gyakorlati tudást és eszközöket kínálnak az állandóan változó munkaerőpiac kezelésére. Soha nem látott népszerűségnek örvendtek az idén.
  • A Mérlegképes kreditpontos képzéseink továbbra is a húzóágazatunkat jelentik. Ezt a sikert részben az ezen a területen dolgozó elhivatott, kiváló képzésszervezőinknek és természetesen a szakterületükön kiemelkedő oktatóinknak köszönhetjük. Közel 6000 főt segítettünk az idén friss tudásanyaghoz és ezáltal a munkájukhoz szükséges kreditpontjaik megszerzéséhez.

P-T. Katalin: Összességében azt gondolom, hogy jó évet zártunk, elégedettek lehetünk. Sämling szinten amit elterveztünk, az megvalósult. Természetesen ez nem minden üzletágat érint azonosan, így például az én üzletágaim is kettősséget mutatnak.

Az üzemszervezés, üzemmenedzselés képzések most egy felfelé ívelő pályán vannak szerencsére. A covid és az egyéb beszerzési problémák, az ellátási lánc problémái miatt nagyon leterheltek voltak a gyártók, ezért visszaesett a képzési igény. Most látszik rendeződni, a külföldi anyacégek is feloldották a képzési stopot.

  • Egyedülállóak vagyunk a piacon a REFA licences képzéseinkkel. Nagy népszerűségnek örvend a REFA Üzemszervezés-és munkaszervezés alapjai képzésünk, az Időmérés és időfelvétel technikája, amely - a képzésrésztvevők beszámolói alapján óriási minőségbeli ugrást hozott a munkájukban -, illetve a Folyamatmenedzsment és Termeléstervező képzéseink is.
    Emellett keresett a REFA Termeléstervező, Industrial Engineer, Raktármenedzsment és a Műszakvezető képzésünk is. Utóbbiakat cégigényre szabva, kihelyezett formában is megszervezzük, amelyre az utóbbi években jelentősen nőtt a kereslet. Kiemelném oktatóink népszerűségét a képzéseink kapcsán, hiszen ők nem csak oktatják az adott témát, hanem egyidejűleg az adott szakterületen gyakorló szakemberek is.

A controlling-pénzügynél 25 féle képzést bonyolítunk. A legnépszerűbbek közé tartozott:

  • a Pénzügyi controlling,
  • a Költség- és teljesítmény controlling,
  • a Humán controlling,
  • valamint a Cash flow kimutatás készítése.
Közel 300 embert segítettünk frissebb, elmélyültebb tudáshoz ezeken a szakterületeken. 
 
  • A controlling-pénzügynél hagyományosan az a filozófia, hogy amikor nehezebb a gazdaságnak, amikor válság van, akkor általában a figyelem is a pénzügyek, illetve a gazdaságosság, a hatékonyság felé terelődik. Tehát még nagyobb a jelentősége, még jobban felértékelődik a szakemberek tudása, ami az átfogó, Nemzetközi REFA controller képzésünk iránti érdeklődésben is jól nyomon követhető volt.
  • A menedzsment is szereti ezt kihasználni, ezért szokták általában a likviditásmenedzselés vagy cashflow képzésekre, illetve a többi fajta pénzügyi-controlling képzésre elküldeni a résztvevőket, hogy jobban meg tudják tervezni az évüket, faragni tudjanak a felesleges költségekből. Jó érzéssel zárom az idei évet, van értelme fejleszteni, értéket nyújtunk a résztvevőknek és ezáltal a cégeknek is.

 

 Bizonyára aktívan követitek a konkurenciát. Mit gondoltok, mennyire tudtok lépést tartani velük, és mi az, amivel ki tudtok emelkedni közülük, vagy adott esetben az élen járva, előttük?

 E-D. Edit: Természetesen figyelemmel kísérjük a többi piaci résztvevő tevékenységét, de nem követjük őket, hisz a képzési piac sok részén vezetők vagyunk, a teljes képzési palettánk szélességével pedig mindenképp. Mindig is lesznek versenytársak, akik jobbak nálunk bizonyos területen, és ezt tiszteletben tartjuk. Tudjuk, hogy minket is követnek és figyelnek, és fontos, hogy mikor mit jelenítünk meg.

Ugyanakkor vannak olyan területek is, ahol még sokat kell tanuljunk. Évről-évre igyekszünk új területeket beindítani, és azokon is fejlődni. Szem előtt tartjuk a minőségügyi rendszerek fejlesztésének alapvető modelljét, ez alapján fejlesztjük a képzéseinket is: évről-évre követjük, hogy a meghirdetett képzéseink közül mi az, amivel érdemes foglalkozni, mert volt rá kereslet és mi az, amit el kell engedjünk és helyette újat kell bevezessünk.

Nem minden trendet követünk, nagyon sokszor óvatosak vagyunk az új típusú változásokban és kivárjuk a piac reakcióját. Amennyiben úgy látjuk, hogy valóban mozdul a piac, és nem csak egy jó ötletet láttunk meghirdetve, úgy reagálunk mi is rá.

A képzéseink nem általánosak, hanem nagyon sokszor komoly szakembereknek szóló továbbképzések. Ezért maga a választás sem egy pillanat alatt történik, hanem az elköteleződés akár egy, vagy több hónapig is eltarthat, mire kialakul. Mert 6-800 ezer forintos képzésről nem percek alatt dönt az ember. Több beszélgetés előzi meg, komolyan feltárjuk a jelentkezők képzési igényét. Ezek alapján javaslunk, igyekszünk a résztvevők anyagi feltételeihez, lehetőségeihez igazodni. A fő szándék az, hogy segítsünk, aki hozzánk jelentkezik, az érvényesüljön, a szakmájában is boldog legyen. Nagyon fontosak, hasznosak az online technológiák, de mi továbbra is inkább a személyes értékesítésben és a személyes kontaktus meglétében hiszünk.

P-T. Katalin: Sok dologgal tűnünk ki, egyrészt a múltunkkal, ami kötelez. Már 26. éve van nálunk controlling képzés. Ez azt is jelenti, hogy ezek hosszú évek alatt fejlesztett tudástárak, és mindazt az aktuális észrevételt is hozzáteszik az oktatók, amit a jelenlegi gazdasági helyzet megkíván. Nálunk egy folyamatosan fejlesztett tudásanyag van, de ettől még nem biztos, hogy kitűnnénk a többiektől. Mi olyan oktatókkal tudunk értéket képezni, akik nem pusztán oktatók, nem csupán elméleti szakemberek, hanem tanácsadóként, trénerként dolgoznak és nagy rálátásuk van különböző iparágakból, különböző szektorokból a vállalatok jelenlegi problémáira.

Mindemellett amit kiemelnék, hogy nálunk mindig van lehetőség egyedi konzultációra, minden nyitott képzésnél, amit nem kell külön megvásárolni. Adott a lehetőség négyszemközt kérdezni az oktatótól, vagy akár írásban feltenni a kérdéseket, és így, a saját vállalati problémájára kap választ a résztvevő. Nem azt mondom, hogy megoldást, de iránymutatást biztosan, és ezt nagyra értékelik.

A REFA képzési üzletágunkban pedig attól vagyunk egyediek - hiszen monopol helyzetünk van - hogy csak mi nyújthatunk REFA licences oktatást! De ettől még nem dőlhetünk hátra, hiszen az oktatókat is folyamatosan képezni kell. Ők jelenleg különböző gyártó cégeknél magas pozícióban dolgoznak. Az az alapelvünk, hogy aki szakemberként megállja a helyét, az tudja ezeket a best practice-eket a legjobban átadni.

 

Az eddig felgyülemlett vezetői tapasztalattal a hátatok mögött, mit éltek meg legnagyobb kihívásnak?

E-D. Edit: A csapatom, a céges kollégák vezetését. Ez alatt azt értem, hogy igyekszem nagyon odafigyelő, megértő vezető lenni. Ugyanakkor amikor ebben a rohanó életben nem csak a people-management az én feladatom, hanem az üzleti élet, a salestől kezdve a marketingig, minden felelősség ott van, ez a legnehezebb és ez az, amiben sosem lehet eleget tanulni.

P-T. Katalin: A humánerőforrás biztosítását, hiszen nagyon sok időt kell fordítani az új kollégák megtalálására, felvételére betanítására. A csapatösszetartás, motiválás, a feladatok delegálása kihívást jelent, különösen akkor, amikor váltások vannak.

 

 Milyen kihívások várnak rátok a 2024-es évben?

E-D. Edit: Nem lesz egy könnyű év, de stabil lábakon állunk. Székhelyt változtatunk és ehhez új helyszínt keresünk. A költözés lebonyolítására márciusban indítjuk a projektet.

Azt várom az új helyszíntől, hogy legalább ilyen meleg és barátságos otthont adjon, mint a jelenlegi. Ebben benne van az is, hogy jó helyen legyen, de nem csak az: a jelenlegi helyünket mi újítottuk fel, saját kezünkkel festettük fel a cég nevét, sok kép van rólunk együtt eltöltött időről. Együtt választottuk ki a bútorokat, a fal színét, minden egyes asztalhoz emlék köt. Nagyon fontosnak tartom az együttműködést és a csapat kohézióját, dinamikáját, az együttléteket. Nem hiszek a távoli vezetésben és az online működésben. Erős csapatunk van és ezt igyekszünk fenntartani, ehhez pedig egy jó helyszín kell.

P-T. Katalin: Meglévő képzéseket fogunk átalakítani, az oktatóinkkal karöltve. Van olyan képzésünk, amit időszerű elhagyni, ezt is fel tudjuk vállalni. De az is izgalommal tölt el, hogy több területen új képzéseket fogunk létrehozni, ezekről viszont nem szeretnék még részleteket elárulni, mert az egyeztetések még zajlanak.

 

 Ha egy tündér teljesíthetné egyetlen kívánságotokat 2024-re, mi lenne az?

E-D. Edit: Az, hogy könnyebb legyen új oktatókat találni. A legnehezebb ebben a szakmában pótolni az oktatóinkat, akár életkor, akár bővülés miatt, de a megfelelő embereket megtalálni. Nagyon sok energiát fordítunk erre, és ha megtaláljuk, igyekszünk őket megtartani. Van olyan oktatónk, aki már 30 éve oktat nálunk. Megfelelő oktatók és dolgozók megtalálása tehát, ezt kérném.

P-T. Katalin: A számok nagyon fontosak, én közgazdász vagyok. Én azt kívánom, hogy legalább olyan sikeres év legyen, mint 2023 volt. De leginkább azt, hogy ugyanilyen jól tudjunk együttműködni az oktatóinkkal. Megvalósuljanak azok az újítások, amelyeket beterveztünk. Illetve, ahogy most is dolgozzuk fel az őszi képzések szöveges értékeléseit, hasonló jókat szeretnék kapni jövőre is.

Tehát ne csak mi értékeljük sikeresre az évet, hanem aki részt vett a képzésünkön, az azt mondja, hogy megérte, hogy jövök máskor is, hogy tovább ajánljon. Illetve még azt kívánom, ha lesz bármilyen gazdasági változás, ahhoz tudjunk adaptálódni, akár üzletági szinten, akár céges szinten, hiszen nem vagyunk egy sziget, együtt élünk a közösséggel, Magyarországon. A fejlesztéseket meg tudjuk valósítani, bővítsük a csapatot, amit tervül kitűzünk megvalósuljon, jobbak tudjunk lenni. Ez nem feltétlen abszolút értékben jelenti csak a számokat, hanem azokban a paraméterekben, amik a legfontosabbak nekünk: szakmaiságban, értékmegőrzésben elől tudjunk maradni. Igaz, ez nem egy kívánság volt, de hátha bőkezű az a tündér! 

 

 Mi a módszeretek az egyensúlyotok megtalálására a munka-magánélet libikókáján?

E-D. Edit: Nekem a sport és kirándulás, kis állat társasága, sok séta, társas együttlét. Szeretek olvasni, színházba járni. Tervezetten adok pihenő időt magamnak, igyekszem a naptáramnak ezt a részét úgy kezelni, hogy ez kötelező.

P-T. Katalin: Én az önismereti útban hiszek. Lehetnek kilengések, amikor egy-egy rosszabb periódusban vagy, vagy akár valami nagyon jóban, de akkor sem szabad elszállni magadtól. De mindig tudd, hogy ki vagy és mit miért teszel. Legyenek céljaid, amik vezetnek. Ha sok pozitív dolog történik veled és mellette negatívak is, akkor a végén pozitív a mérleg. Ezt próbálom megtalálni, azt az örömöt a munkában, ami majd átlendít a nehéz napokon is.

 

Az interjút készítette: Wolf Dorka