A Facebook markában
Facebook marketing oktatónk, Berényi Konrád írása
Marketingesként olyan eszközöket használunk hirdetésre, amelyek hatékonyak. A hatékonyság jelen esetben azt jelenti, hogy a célcsoportomat elérem, és lehetőleg nem túl drágán. Amikor tehát dönteni kell, hol hirdetek, melyik felületeket használom egy kampánytervezésnél vagy egy marketing folyamatban, akkor elsőként ezt vizsgálom.
A fentiek figyelembevételével nagyon sok esetben jön ki az eredménynek, hogy a Facebook-ot is kell használnunk. Kell Facebook oldalt készíteni, és kell a Facebook-on hirdetni. A teljesség igénye nélkül néhány érv, ami miatt a Facebook mellett szoktunk dönteni:
- a célcsoportunk használja
- a célcsoportunk megfelelő célzással elérhető, ha hirdetni akarunk nekik
- sokan elsőként a Facebook-on keresnek rá számukra fontos információkra
- fajlagosan olcsó a Facebook hirdetés
- az állandó jelenlét könnyen megteremthető
- mások (pl. konkurencia) is használja a Facebook-ot
- általában kiderül, hogy a Facebook egyfajta kötelező gyakorlat lett. És ez persze alapvetően nem is baj, de ha valaki elkezdi használni a Facebook-ot, nagyon hamar rájön, hogy ez nem annyira rugalmas rendszer, mint egyszerű felhasználóként azt elképzeljük.
Lássuk néhány problémát:
- nem lehet akármit hirdetni, elég széles azon dolgok köre, amit a Facebook nem enged
- nem lehet bármilyen képet használni, és nem arra gondolok, hogy csak jogtiszta képpel hirdethetünk
- a hirdetési képeken nem lehet bármennyi szöveget elhelyezni
- előre ki nem számítható módon változik a hirdetési rendszer
- előre ki nem számítható módon változnak a célzási lehetőségek
- bár rengeteg adat van a Facebook-nál, de az átlag hirdető csak erősen szűrt lehetőségekből tud válogatni
Ezek mind olyan problémák, amelyeket annyira nem is érzünk bajnak, hiszen "ezek a szabályok", alkalmazkodunk hozzájuk. Ugyanakkor marketingesként kifejezetten bosszant, hogy nem a célcsoportom szokásaihoz, nem az ügyfelem elvárásaihoz, hanem a Facebook-hoz kell alkalmazkodni, így valójában romlik a hatékonysága a kampányoknak.
De rendben, ezek még olyan körülmények, amelyekhez megtanulunk igazodni. A valódi probléma akkor van, amikor a Facebook egyszerűen nem működik. Nem az történik, aminek történnie kellene, és esélyed sincs, hogy ezt befolyásoljad. Csak néhány példa az elmúlt időszakból:
- nem indul el a a kampányod, mert... nem. Olyan, mintha futna, csak éppen nem ér el senkit.
- a statisztikák nem elérhetőek. Egyszerűen nullát mutat az elérés, amikor kaptál már vagy 30 lájkot.
- nem lehet posztolni. Ezt például tavaly a Black Friday előtti napokban sikerült tapasztalni, nagyon sok cégnek.
- korábban kirakott bejegyzések eltűnnek. Aztán néha megjelennek újra, máskor meg nem.
- időzített bejegyzések nem jelenek meg időben
- összekeverednek a kampányfiókok, ha egyszerre többet is használsz
Ezek után nehezen tudom azt mondani, hogy a Facebook egy megbízható, stabil rendszer. Tudom, hogy sokan építik a kommunikációjukat, akár a vállalkozásukat is csak a Facebook-ra, és őket nehéz meggyőzni, de nekik is üzenem: a fenti problémák miatt vagyok szkeptikus.
Ezek után talán nem meglepő, hogy miért nem vagyok feltétlen híve a Facebook-nak. Használjuk, mert tényleg hatékony. Használjuk, mert alapvetően jó kampányokat lehet rajta futtatni. De nem szeretjük. Megtanultuk nagyon használni, megtanuljuk a folyamatos változásokat, és ezzel megtanulunk a fentiekkel együtt élni.
Éppen csak olyan, mintha korlátok között kellene alkotni. Amikor nem kizárólag a cél számít, és időnként menet közben változnak a szabályok.
A Facebook nagyon nagy lett. Talán túl nagy is. Bár sok jel mutat arra, hogy lényegében elérte a fejlődése csúcsát, de annak nincs jele, hogy a jelentősége csökkenne. Sokáig kell még ezekkel a problémákkal együtt élnünk.
Forrás: https://onlinemarketing.blog.hu/2019/01/23/a_facebook_markaban