Sämling Felnőttképzési Index 2022-24.
A Sämling Üzleti Oktatási Központ évek óta gyűjti a képzésein résztvevő, vagy a képzései iránt az adott pillanatban még csak érdeklődők visszajelzéseit, véleményét a hazai felnőttképzés legjellemzőbb indikátorairól.
A legfrissebb, 1000 fős összesítés adatai is feldolgozásra kerültek már, érdemes megtekinteni a részleteket. Fontos megjegyezni, hogy a mintavétel anoním módon, és teljesen önkéntes alapon történik, ugyanakkor a válaszadók mintegy fele megad egy email-es elérhetőséget is, ami a megadott válaszok korrektségét nagymértékben valószínűsíti.
A feltett, megválaszolandó kérdések a következők:
Ismert tény, hogy a néhány évvel ezelőtti Covid-időszak sok iparág, szolgáltatási üzletág igénybevételi csatornáit, fogyasztási szokásait, ellátási láncait teljesen felforgatta, és új fogyasztói szokásokhoz vezetett. Ez teljes mértékben igaz a felnőttképzés területére is: átmenetileg egyeduralkodóvá váltak a digitális csatornák, és akik szolgáltatóként ehhez nem tudtak elég gyorsan alkalmazkodni, azok jelentős piaci részt veszítettek.
De igen nagy változások voltak tapasztalhatók a hazai munkaerőpiacon is, néhány éve az erős munkaerőhiány, majd az építőipari konjunktúra hullámzásaihoz kapcsolódó változó munkaerő-kereslet hatásai is jól láthatók a résztvevők visszajelzéseiből. A vállalati szintű gazdasági nehézségek pedig erősen nyomon követhetők a kapcsolódó pénzügyi, controlling, költséggazdálkodási képzések iránt megnyilvánuló keresletben.
A résztvevők bizalmi indexe a különböző, általuk elérhető információforrás iránt vélhetően nem szektorspecifikus, hanem egyfajta általános kortünet – és elgondolkodtató kell, hogy legyen minden piaci szolgáltatónak ebben a szektorban is.
1.
Az informatikai képzés – mint az általánosan ismert „sikerszakmához” vezető út, és a nyelni képzések iránti igény nem szorul különösebb magyarázatra, de örömteli tény, hogy az iskolarendszerű képzések után 27% jelölte meg már felnőtt fejjel is a szakmai tudás fejlesztését határozott célként.
2.
A képzésekhez kapcsolódó motiváció kiválasztásánál igen erősen dominál a munkavállalók jelenlegi szakterületén, munkakörében történő fejlődési igény, ami persze a későbbi váltás, vezetővé válás kulcslépése is lehet.
3.
Az érdeklődők információszerzésre a legtöbb esetben nem csak egy csatornát vesznek igénybe, és igen elgondolkodtató, hogy összességében 67%-ban valamilyen konkrét emberi vélemény, ajánlás (ismerős, munkahelyi vezető, vagy akár egy internetes értékelő) lesz a döntő befolyásoló tényező egy szakmai képzés kiválasztásánál.
Nyilvánvalóan megvan a képzésszervező cégek tudatosan alkalmazott marketing eszközeinek is a helye, de a fogyasztói bizalomhoz elengedhetetlen a korábbi képzési résztvevők tényleges, leellenőrizhető, pozitív értékelése, a képzésszervező cég szakmai múltja.
4.
A Covid-időszak kényszerű 100%-os online üzletmenete után újra kiemelten fontos a leghatékonyabbnak tartott képzési forma, a személyes, tantermi oktatások iránti igény. Természetesen igen sok minden megoldható ma már a digitális csatornákon, de a fogyasztók tényleges várakozását, vágyait az ábra jól szemlélteti!
5.
A képzési résztvevők iparági eloszlása aránylag egyenletes, ami szerencsés körülménynek mondható. Természetesen mindig vannak növekvő és csökkenő szegmensek amikre a képzésszervezőknek tudatosan figyelni kell, de elmondható, hogy aki fejlődni szeretne, és képezni magát szakmai területén, az bármely szektorból is érkezik, találhat lehetőséget ma erre magának.
6.
A résztvevők/érdeklődők pillanatnyi munkaköre igazából egybevág az átlagos munkahelyi struktúrák felépítésével, arányaival: vezetői pozícióból lényegesen kevesebben vesznek részt a felnőttoktatás képzésein, mint munkatársi jellegű pozícióból.
Ez teljesen érthető, és egyben örömteli is, hisz a számok alapján általánosságban elmondható, hogy a hazai munkavállalók számára nyitott a lehetőség a szakmai oktatásokra, és sok esetben azt a munkáltató, a közvetlen vezető is támogatja.
7.
Befejezésképp érdemes megtekinteni az érdeklődők életkorát is.
Kiemelendő és fontos, hogy jól láthatóan minden jellemző korosztály erőteljesen tudja képviseltetni magát! Ezen az ábrán a felmérés pillanatnyi értékei láthatók, de érdemes megjegyezni, hogy korábban a legfiatalabb korosztály esetében a most tapasztaltnál lényegesen alacsonyabb számokat tudtunk kimutatni.
Felmérésünket - mely Sämling Felnőttképzési Index néven található meg – folyamatosan végezzük, összesítéseinket pedig a kapott válaszok alapján évente legalább egyszer publikáljuk.
Felmérési felületünk itt is elérhető az érdeklődőknek: https://samling.hu/felnottkepzesi_index