A tárgyalástechnika fontossága a projektmenedzsmentben
Képzeljük el, hogy mit csinál egy projektvezető nap mint nap?
- Tárgyal a beszállítókkal,
- tárgyal a megrendelővel,
- tárgyal az üzleti partnerekkel,
- tárgyal a stakeholderekkel.
De tárgyal a hivatallal, tárgyal az egyes beosztottakkal is, szóval, ha belegondolunk alapvetően szinte az egész munkájának a megnyilvánulása az egyfajta kommunikáció.
Sok éves tréneri tapasztalatod alapján szerinted milyen kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy valaki jól el tudja sajátítani a tárgyalástechnika fortélyait?
Alapvetően azt gondolom, hogy a kommunikáció - mint egy nagyon összetett dolog - mindenféleképpen fontos, de nagyon fontos, hogy az tudatos is legyen a tárgyalásokban. A tudatosságot értem azon is, hogy minden tárgyalásra célszerű alaposan felkészülni.
A projektvezetőnek nagyon fontos, hogy már előzetesen tudjon célokat kitűzni a tárgyalásánál, tudjon háttérinformációkat szerezni, hiszen minden tárgyalásnak van egy felépített menete. Nagyon fontos, hogy van-e emberismerete, mennyire flexibilis, tudjon kreatívan gondolkodni.
Véleményed szerint mennyire része a tárgyalástechnikának a konfliktuskezelés?
Ez a két fogalom tulajdonképpen összetartozik, de fejleszteni külön-külön is lehet. A tárgyalástechnikának inkább része a konfliktuskezelés, de a konfliktuskezelés sok esetben már önálló kompetencia.
Természetes egy projekten belül ugyanúgy tárgyalunk, tehát ugyanúgy tárgyalnom kell esetleg még a saját beosztottjaimmal is, akiknek nem biztos, hogy az érdekük ugyanaz. Ha csak egy nagyon egyszerű kérdést vet fel, például a hétvégét otthon szeretné tölteni a családjával, de a projekt megkívánja, hogy ebben az időpontban is be kell jönnie dolgozni, akkor ez két ellentétes érdek, amit egy helyes tárgyalási stratégiával jó eséllyel egy win-win egyezséggé lehet alakítani.
Tudom, hogy nincs nálad a bölcsek köve, de gondolom nem csak engem érdekel, hogy van-e 2-3 olyan vezetői "skill", amitől jobban mennek a projektek? Olyan készségekre gondolok, amiknek az ismeretével, használatával biztosan sikeresebb lesz a projektünk.
A tárgyalástechnikát általában egyetlen skillnek szoktuk mondani, de ez egy nagyon összetett kompetencia, tehát nagyon sok dolog van mögötte.
Az elmondottak mellett még azt emelném ki, hogy amennyiben egy projektvezető nem felkészült tárgyalástechnikailag, akkor a projektjei rengeteg veszteséget szenvedhetnek el. Ez nehezen kimutatható, hiszen az esetek többségében nem tudjuk mérni azt, hogy ha magasabb szintű projektmenedzsment és tárgyalástechnikai tudással rendelkezett volna a projektvezető, és úgy ment volna bele egy tárgyalásba, akkor ugyanaz a tárgyalás mennyire lett volna konkrétan, pénzben is mérhetően eredményesebb.
Az esetek 99%-ában még egyszer ugyanazt a tárgyalást sose fogjuk lefolytatni, ezért a felkészülés, a tárgyalástechnika hiányosságai rejtve maradnak. Ugyanakkor a projektvezető az idejének majdnem a 80%-át tárgyalásokkal tölti. Egy projekt értéke gyakran több százmilliós mértéket is elér, ezért a vezető tárgyalástechnikai tudása akár tíz, vagy százmilliós költségekre van közvetlen hatással.