Szia Zsófi! Üdvözöllek a Sämling Vállalkozói Akadémia sikeres vállalkozói közt! Kezdhetjük egy gyors bemutatkozással?
Köszönöm ezt a lehetőséget, próbálok hasznosítható gondolatokat adni az induló vállalkozói ügyfeleiteknek (mosolyog). Én a Pécsi Közgázon végeztem, és van egy amerikai MBA diplomám is, ami annak idején hozzásegített ahhoz, hogy egy „jó kis alkalmazottá” váljak egy multinacionális cégnél, középvezetői szintig. De valahogy mindig gúzsbakötve éreztem magam, mindig hiányzott valami. Végülis a párom hatására léptem ki 15 évvel ezelőtt a multi-környezetből, ami az én életemben egy nagy váltás volt.
Most járunk a történetedben 2005 környékén?
Egészen pontosan. Ingatlanpiaci felfutás eleje, megjelentek a könnyen elérhető szabadfelhasználású hitelek. Én is vettem fel, kockáztattam, és abból vettük meg az első lakást – ezt hívják ma is klasszikus ingatlanforgalmazásnak, megvesszük, felújítjuk, eladjuk. Kezdetben ketten csináltuk, mi voltunk az anyagbeszerzők, felújítók, majd egy idő után ezekre a munkákra felvettünk embereket. A felújítások után akkor még jó profittal el tudtuk adni ezeket a lakásokat. 2008-ig megdupláztuk a tőkénket… majd akkor megborult az egész piac.
Menet közben persze alakult a cégformánk is, Kft-t alapítottunk, és igen, képezni kellett magunkat ebben,
főleg az adózási, számviteli ismeretek voltak számunkra nagyon fontosak.
Ha most ott újra kezdeném, biztosan elvégeznék ilyen témájú képzéseket, tanfolyamokat.
Hogyan éltétek meg a világgazdasági válságot, ami az ingatlanpiacot nagyon megrázta?
Váltanunk kellett, így belekezdtünk a szálláshely szolgáltatásba. Ma ez az airbnb. Az egyik eladásra szánt, de rajtunk maradt lakást berendeztük kiadásra, és meghirdettük. Pár hétig teljes csend volt, meg is ijedtem, mi lesz itt. Majd hirtelen befoglalták egy egész hónapra, és onnantól kezdve folyamatos volt a forgalom, 95%-os foglaltság, egészen 2020 tavaszáig. Imádtam (mosolyog). Ezután pedig tudjuk mi történt…
Hol volt ez az első lakás?
Belváros, az V. kerületi Vadász utcában. De folytatva a történetem, elég gyorsan feltornáztam magam 8 lakásig, mivel lépten-nyomon megtaláltak ismerősök, családtagok, akik felkértek, hogy az ő lakásukat is kezeljem airbnb-n. Bele is futottam a kezdő vállalkozók problémájába, vagyis, hogy nem csinálhatok mindent egyedül, nem lehet bírni, ebben is változtatnom kellett. Úgy érzem így kerültem pár éve a helyemre: ma már ingatlankezelőnek mondom magam.
Ez tartalmilag mit is jelent, pontosítod kissé?
Ez egy kicsit közvetítés, de legfőképpen hosszú távú szerződések kötése a lakások kezelésére. A lakástulajdonosoknak segítek ingatlanjuk hasznosításában, miközben mentesítem őket a kiadással járó macerás feladatok alól. Ebben kiválóan tudom alkalmazni minden korábbi tapasztalatom:
Most érzem azt, hogy igazi vállalkozóvá kezdek válni, aki tudja merre tart, és miben kell képeznie magát.
Mire gondolsz, mi lenne az ami segítene most neked?
Amire most kifejezetten szükségem lenne még, azok a vállalkozásfejlesztési ismeretek.
Most tartok ott, hogy szükségem lenne segítségre, valószínűleg alkalmazottakkal és technikai fejlesztéssel is. Első lépésben egy ügyfélnyilvántartó és feladatkezelő rendszer beüzemelésére gondolok. Én egyébként a személyes oktatást szeretem a legjobban, de
amikor távolságokat kell áthidalni, vagy mint most - egy egészségügyileg kockázatos helyzetben - az online eszközök alkalmazása kimondottan előnyös lehet.
Nem tudom megállni, hogy itt meg ne jegyezzem: nekünk több olyan képzésünk van (pl. a Microsoft (Office) 365), ami e-learning tananyagként is megtekinthető ebben a témában. Sőt ezt követően még egy konzultációra is lehetőséged van, ahol átbeszélheted az oktatóval az aktuális kérdéseidet. De visszatérve a te történetedre, mit okozott a jelenlegi Covid-válság neked?
A piac 3 nap alatt összeomlott, ez nyilván érintette ezt a lábamat nekem is, de ott volt szerencsére a hosszú távú ingatlankezelési tevékenységem is, amit ez nem érintett mélységében. Az emberek válságban is költöznek, válnak, összebútoroznak, most is van mozgás. Persze jobban kell figyelnem, nem kényelmesedhetek el én sem.
Átéltél két nagy válságot is, kockáztattad a saját tőkédet, megélhetésedet – ezek után meg tudod mondani, miért érdemes vállalkozónak lenni?
Ez az első pillanattól kezdve ugyanaz, ebben a válságok sem tudtak változást hozni:
A szabadságom! Én döntöm el, hogy mivel foglalkozom, hogyan csinálom, milyen mennyiségben. Én vagyok a főnök, használhatom a saját kreativitásom – ezek csodálatos érzések.
Ezt sohasem éreztem a multi-irodában. Minden döntésemért felelősséget vállalok.
Miben és hogyan képezted magad az elmúlt években?
Kétségtelen, hogy nem képeztem magam eléggé. Részt vettem értékesítési tréning sorozaton, mely rengeteget adott. Ez egyáltalán nem arról szól, hogyan tudom valakire rátukmálni a portékámat. Inkább az emberek megismerése a lényeg.
De például az aktuális adózási ismeretek elsajátítása életbevágóan fontos egy vállalkozó számára.
Végül azért tekintsünk egy kissé túl a szakmán! Kedvenc filmed?
"Angyalok városa" és "A boldogság nyomában", zseniális alkotásnak tartom őket.
Könyvek?
Irwin Shaw: "Oroszlánkölykök" és David Hawkins: "Elengedés, az önátadás útja"
.
Köszönöm! Zárásként kérdezem, hogy mik a célkitűzéseid most? A válsághelyzetek nem gondolkoztattak el néha azért, hogy visszamenj alkalmazotti státuszba valahová, ahol hasznosíthatod az eddigi tapasztalataidat, de a kockázatok egy jó részét más viseli?
Inkább éhenhalok, mint hogy megint alkalmazott legyek!
Átélve hosszú évekig a vállalkozói lét szabadságát, ezt már elképzelhetetlennek tartom. Nagyon szeretem, amit csinálok, ahogy élek, minden kihívásával, gyakran a kiszámíthatatlanságával együtt. Rengeteg ötlet van a fejemben a vállalkozásommal kapcsolatban, ezeket szeretném szépen, lépésről lépésre megvalósítani az elkövetkező években. Nincs annál felemelőbb érzés, mint amikor emberek életét, mindennapjait tudom jobbá tenni a szolgáltatásommal.
Ma már tudom, hogy ehhez persze kellenek a megfelelő technikák, a tudatos életvitel, a folyamatos önfejlesztés is.
Köszönöm a beszélgetést, remélem sokaknak adsz vele mintát, hasznos momentumokat!
ÍZELÍTŐ VÁLLALKOZÓK IGÉNYEIRE SZABOTT KÉPZÉSEINKBŐL:
ADÓZÁSI ALAPOK
CONTROLLING VEZETŐKNEK
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPOK
HIRDETÉS A FACEBOOKON ÉS AZ INSTAGRAMON
HR FELADATOK CÉGVEZETŐKNEK
MICROSOFT OFFICE JUNIOR CSOMAG
PREZENTÁCIÓS TECHNIKÁK MESTERFOKON
KÖNYVELÉSI TIPPEK ÉS TANÁCSOK
WORDPRESS WEBOLDAL KÉSZÍTÉS
A CASH FLOW TERVEZÉSE ÉS CONTROLLINGJA
SIKERES INTERJÚZTATÁS
BELSŐ LOGISZTIKAI ISMERETEK VÁLLALKOZÓKNAK
CONTROLLING VEZETŐKNEK
EXCEL ALAP ÉS KÖZÉPHALADÓ
FACEBOOK GYAKORLATI WORKSHOP
HATÉKONY TOBORZÁS
HR ADMINISZTRÁCIÓ
KÉPZÉS-FEJLESZTÉS, MOTIVÁCIÓ, JAVADALMAZÁS
KIVÁLASZTÁS ÉS ÖSZTÖNZÉS
KÖZBESZERZÉS AZ AJÁNLATTEVŐ SZEMSZÖGÉBŐL
MARKETING A GYAKORLATBAN
MARKETING STRATÉGIA
MEETING MANAGEMENT
MUNKAKÖRÖK / TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS
ÖNKÖLTSÉGSZÁMÍTÁS
ONLINE MARKETING KÉPZÉS
PÉNZÜGYEK NEM PÉNZÜGYESEKNEK
PROJEKTMENEDZSMENT ALAPJAI
PROJEKTMENEDZSMENT HUMÁN KOMPETENCIÁI
KÖNYVELÉSI TIPPEK ÉS TANÁCSOK
SZERVEZETEK LIKVIDITÁS-MENEDZSELÉSE
TÁRGYALÁSTECHNIKA ALAPOZÓ ÉS HALADÓKNAK
TOBORZÁS A LINKEDINEN ÉS A FACEBOOKON
HR FELADATOKRÓL CÉGVEZETŐKNEK
IDŐGAZDÁLKODÁS ÉS STRESSZKEZELÉS
KIVÁLÓ VEZETŐ
LEAN ALAPKÉPZÉS VÁLLALKOZÓKNAK
STRATÉGIAI NAVIGÁCIÓ ÉS VÉGREHAJTÁS
TÁMOGATÓ CSAPATVEZETÉS
VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓ ÉS TÁRGYALÁSTECHNIKA
VEZETŐI KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE
VEZETŐI ÖNISMERET ÉS EMBERISMERET
VEZETŐI STÍLUSOK ÉS DÖNTÉSTÁMOGATÁS