« Blog

Beszélj kevesebbet, kérdezz többet

2025.09.11
A legtöbb vezető a kommunikációban elkövet egy alapvető hibát: túl sokat beszél, és túl keveset kérdez. Pedig a valódi párbeszéd nem azzal kezdődik, ha a vezető minden választ megad, hanem azzal, ha teret ad a csapattagoknak, hogy maguk találják meg a megoldásokat.

„Régóta foglalkoztat, hogyan lehet a vezetői kommunikációt hatékonyabbá és eredményesebbé tenni. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbben rengeteg információt zúdítanak a kollégáikra, miközben nem hagynak helyet a gondolkodásnak – mondja Dr. Galgóczi Gábor, szervezetfejlesztési tanácsadó.

A probléma nemcsak abban rejlik, hogy a túlbeszélés fárasztó, hanem abban is, hogy elveszi a munkatársaktól a felelősségvállalás lehetőségét. Ha minden kérdésre a vezető adja meg a választ, akkor a csapattagok nem érzik sajátjuknak a helyzetet – így a bevonódás és a motiváció is csökken.

„Sok vezető azt hiszi, hogy az ő feladata mindig megoldást adni. Pedig sokkal eredményesebb, ha inkább kérdezünk, és meghallgatjuk a kollégákat. A legtöbb esetben a csapatban ott van a tudás – csak elő kell hívni.”

Ezzel szemben a jól feltett kérdés igazi katalizátor: elindítja a közös gondolkodást, és olyan megoldásokat hoz felszínre, amelyekhez a vezető önmagában nem jutott volna el.
„Nem az a vezető dolga, hogy mindig mindent jobban tudjon. Az a feladata, hogy úgy kérdezzen, hogy a csapatból kijöjjön a tudás és a kreativitás” – teszi hozzá.

Tipikus helyzetek, ahol a „túl sok beszéd” problémát okoz:

  • Értekezletek: „A vezető beszél folyamatosan, miközben a csapat passzívan ül. Ez nem párbeszéd, hanem monológ.”
  • Visszajelzésnél: „A legtöbb vezető előadást tart. Pedig egy jól irányzott kérdés sokszor sokkal több tanulságot hozna a kollégának.”
  • Problémamegoldáskor: „Sokan rögtön tanácsot adnak. Holott elég lenne kérdések mentén vezetni a beszélgetést – így a munkatárs maga jut el a megoldáshoz.”

Mi segít?

  • Több nyitott kérdés: „Miért gondolod így?”, „Hogyan közelítenénk meg másképp?”, „Mi lenne, ha…?”
  • Kevesebb instrukció, több figyelem.
  • Tudatos hallgatás: a csend sokszor több teret ad a másiknak, mint egy újabb mondat.

A kérdezés nemcsak a vezetői működésben hasznos. Ugyanilyen erősen érvényesül tréninghelyzetekben, coachingban vagy akár mindennapi beszélgetésekben.
„A jó kérdés mindenhol működik – akár egy csapatmegbeszélésen, akár otthon a gyerekeinkkel beszélgetve” – emeli ki az oktató.

Három legfontosabb tanulság:

  1. A túl sok beszéd nem hatékony – elveszi a teret a kollégák gondolkodásától.
  2. A jó kérdés erősebb, mint a jó válasz – felelősséget és bevonódást teremt.
  3. A vezetői siker kulcsa a hallgatás és a kíváncsiság – nem az, hogy mindig minden választ mi adjunk meg.

„Amikor kevesebbet beszélünk, és többet kérdezünk, kiderül, hogy a legtöbb megoldás már ott van a csapatban – csak hagyni kell megszületni.”

„Beszélj kevesebbet, kérdezz többet” – egyszerű mondat, mégis teljesen új szemléletet hozhat a vezetői kommunikációba. Aki ezt tudatosan alkalmazza, nemcsak jobb vezetővé válik, hanem inspirálóbb partnerré is a saját csapata számára.

Éppen ezt a szemléletet mélyítjük el a Sämling vezetői programjaiban, ahol gyakorlati eszközökkel segítjük a résztvevőket, hogy kérdéseikkel új távlatokat nyissanak.

 

Képzésajánló:

Ha szeretné ezt az új szemléletet nemcsak megérteni, hanem tudatosan be is építeni a mindennapi vezetői gyakorlatába, akkor érdemes részt vennie „Beszélj kevesebbet, kérdezz többet – Vezetői technikák és módszerek” című képzésünkön.